Algemene voorwaarden van STIRNA

1. Algemeen

1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes van STIRNA en alle overeenkomsten van opdracht tussen een klant en STIRNA.

1.2 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

- ‘STIRNA’, de eenmanszaak van de heer D C de Roo, gevestigd Amsterdam, ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel te Amsterdam onder nummer 34358039;

- ‘klant’, de persoon die een offerte van STIRNA aanvaardt en/of aan STIRNA een opdracht verleent.

    1. Van deze algemene voorwaarden kan uitsluitend worden afgeweken indien en voor zover dit uitdrukkelijk en schriftelijk tussen STIRNA en de klant is overeengekomen.

    2. Tenzij anders vermeld, zijn artikelverwijzingen in deze algemene voorwaarden steeds verwijzingen naar artikelen in deze algemene voorwaarden.



2. Offerte

2.1 Offertes van STIRNA zijn vrijblijvend en zijn geldig gedurende 30 dagen na de offertedatum, tenzij in de offerte nadrukkelijk anders staat vermeld.

2.2 De offerte (en al hetgeen daarin staat vermeld) wordt uitsluitend door de ontvanger gebruikt om te bepalen of hij/zij een opdracht zal verlenen aan STIRNA

2.3 Artikel 7.1 is van toepassing op de offerte.



3. Opdrachtverlening

3.1 Een overeenkomst van opdracht tussen de klant en STIRNA komt slechts tot stand doordat de klant in voorkomend geval de offerte van STIRNA schriftelijk heeft aanvaard, dan wel indien de klant STIRNA schriftelijk een opdracht verleent en STIRNA deze schriftelijk aanvaardt. Het is mogelijk dat aanvaarding mondeling geschiedt; in dat geval wordt e.e.a onverwijld alsnog schriftelijk bevestigd door STIRNA

3.2 Indien STIRNA samen met een andere (rechts)persoon een opdracht heeft ontvangen, is hij alleen aansprakelijk tot nakoming van de verplichtingen die uitdrukkelijk verplichtingen zijn van STIRNA. Artikel 7:407 lid 2 BW is niet van toepassing.

3.3 De opdracht wordt bepaald door de in de offerte omschreven werkzaamheden en materialen, inclusief (voorstellen tot) wijzigingen en/of uitbreiding van de opdracht die naderhand en steeds in onderling overleg tussen partijen, schriftelijk worden overeengekomen. Artikelen 4.3 en 4.4 zijn daarbij ook van toepassing.

3.4 In afwijking van artikel 3.3 is het mogelijk dat aanpassingen zoals bedoeld in artikel 3.3 door omstandigheden eerst mondeling overeen worden gekomen. In dat geval bevestigt STIRNA e.e.a. alsnog schriftelijk. Als de klant niet binnen 5 werkdagen reageert op dat bericht, geldt hetgeen daarin staat vermeld voorts als een omschrijving van de (nieuwe) onderling gemaakte afspraken.



4. Kosten

4.1 Indien er een vaste prijsafspraak is gemaakt, is de klant aan STIRNA het overeengekomen honorarium verschuldigd (inclusief 21% BTW). Voor zover geen vaste prijsafspraak is overeengekomen, verricht STIRNA zijn werkzaamheden tegen een honorarium o.b.v. een door hem vooraf aangekondigd uurtarief (inclusief 21% BTW).

4.2 Naast het honorarium is de klant ook overige kosten verschuldigd. Te denken valt aan kosten die STIRNA ten behoeve van de klant bij derden maakt, zoals materiaalkosten, transport- en leveringskosten, maar bijvoorbeeld ook de reis-, transport- en parkeerkosten die STIRNA in verband met de uitvoering van de opdracht voor de klant maakt.

4.3 De in artikelen 4.1 en 4.2 genoemde kosten worden indien mogelijk reeds in de offerte opgenomen. Als STIRNA wegens onvoorziene omstandigheden (lees: omstandigheden die t.t.v. het aangaan van de overeenkomst niet redelijkerwijs waren te voorzien) echter meerwerk moet verrichten en/of aanvullende kosten moet maken ter uitvoering van de opdracht, dan stelt hij de klant hiervan onverwijld op de hoogte. Indien en voor zover deze aanvullende werkzaamheden en/of kosten noodzakelijk zijn voor de verdere uitvoering van zijn werkzaamheden, schort STIRNA die werkzaamheden op totdat hij nadrukkelijk toestemming heeft verkregen van de klant voor het meerwerk en/of het maken van de aanvullende kosten. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd. Bedoelde aanvullende kosten worden doorberekend aan de klant en meerwerk wordt uitgevoerd tegen een vooraf aangekondigd uurtarief.

4.4 Indien de klant geen toestemming verleent, treden partijen in overleg over de verdere uitvoering van de overeenkomst.



5. Betaling

5.1 STIRNA neemt eerst een aanvang met zijn werkzaamheden na betaling van een eventuele met de klant overeengekomen aanbetaling

voor de werkzaamheden van STIRNA en/of voorschot op de materiaalkosten.

5.2 Bij vaste prijsafspraken bedraagt de aanbetaling 50% van het overeengekomen honorarium; tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, vallen onder deze aanbetaling ook de materiaalkosten.

5.3 Indien de werkzaamheden niet zijn afgerond binnen 30 dagen na aanvang, kan STIRNA in geval van een vaste prijsafspraak naast de aanbetaling bedoeld in artikel 5.2, ook een tussentijdse factuur sturen aan de klant. Die tussentijdse factuur bedraagt in dat geval 30% van het overeengekomen honorarium (onvoorziene kosten als bedoeld in artikel 4.3 niet meegerekend). De laatste 20% van het overeengekomen honorarium wordt bij oplevering gefactureerd.

5.4 Indien er geen vaste prijsafspraak is gemaakt, stuurt STIRNA periodiek (doch minstens maandelijks) aan de klant een gespecificeerde factuur voor de kosten van door hem verrichte werkzaamheden en overige kosten als bedoeld in artikelen 4.2 en 4.3. Van deze bepaling kan in onderling overleg schriftelijk worden afgeweken

5.5 Facturen dienen steeds binnen 14 dagen na de factuurdatum te zijn betaald, zonder deducties en/of verrekeningen.

5.6 Indien betaling als bedoeld in artikel 5.5 uitblijft, staat het STIRNA vrij om zijn werkzaamheden neer te leggen in afwachting van betaling van zijn factuur.

  • Betalingsherinneringen van STIRNA aan de klant zijn tevens ingebrekestellingen. Bij een tweede betalingsherinnering is de klant bovenop de hoofdsom, aan STIRNA ook een aanvullend bedrag van €100.- aan administratiekosten verschuldigd.

  • Mocht betaling ook na (een) betalingsherinnering(en) uitblijven, zal STIRNA het incasseren van de factuur uitbesteden aan DAS (of een ander daarin gespecialiseerd kantoor of incassobureau). Alle hieruit voortvloeiende kosten komen dan voor rekening van de klant, inclusief de incassokosten o.g.v. de staffel behorende bij de Wet Incassokosten (WIK).



6. Uitvoering opdracht

6.1 STIRNA is verplicht om de opdracht zorgvuldig en deugdelijk uit te voeren, in overeenstemming met de in de meubel- en interieurbouwbranche toepasselijke wettelijke vereisten en

(veiligheids)voorschriften.

6.2 STIRNA voert de opdracht persoonlijk uit, maar het staat hem evenwel vrij om naar eigen inzicht derden in te huren om daarbij te helpen. Deze derden staan in dat geval onder de supervisie en verantwoordelijkheid van STIRNA. STIRNA is niet verplicht met de klant te overleggen over het inschakelen van derden bij het uitvoeren van de opdracht, maar STIRNA zal trachten binnen redelijkheid de klant tussentijds te informeren over de werkwijze en voortgang van de opdracht.

6.3 STIRNA garandeert dat het door hem afgeleverde werk voldoet aan de normale eisen van bruikbaarheid, betrouwbaarheid en levensduur. STIRNA staat gedurende één jaar na (op)levering ook in voor de deugdelijkheid van de door hem gebruikte materialen, tenzij hij de eventuele ondeugdelijkheid daarvan niet redelijkerwijs kon of hoefde te kennen.

  • Er kan geen garantie worden gegeven op (het eventueel werken van) hout of schade aan betimmeringen die voortkomt uit de ondergrond;

  • Er kan geen garantie worden gegeven voor materialen en goederen die ten behoeve van en op instructie van de klant zijn verkregen van/aangeschaft bij derden; eventuele gebreken komen voor risico van de klant. In geval van (technische) mankementen gelden dan de door de desbetreffende derde partij gehanteerde garantiebepalingen. Niettemin zal STIRNA zich redelijkerwijs inspannen om ten behoeve van de klant tot een oplossing te komen met die derde partij. Dit doet STIRNA zonder daarmee zelf verantwoordelijkheid te aanvaarden voor de materialen en/of goederen in kwestie, en zonder dat hij de klant garanties kan geven over de uitkomst.

  • Een garantie kan wel worden gegeven indien en voor zover de eventuele ondeugdelijkheid is veroorzaakt door (aansluitings)werkzaamheden die door STIRNA zijn uitgevoerd in verband met de materialen en/of goederen in kwestie.

 

    1. STIRNA zal bij gebleken gebreken eerst in de gelegenheid worden gesteld om naar eigen inzicht en deskundigheid eventuele herstel-en vervangingswerkzaamheden uit te voeren. De kosten daarvoor zijn aanvullende kosten als bedoeld in artikel 4.3, tenzij e.e.a. onder de garantie van STIRNA omschreven in artikel 6.3 valt.

 

 

7. Intellectueel eigendom, promotie en eigendomsvoorbehoud

7.1 Alle door STIRNA gemaakte ontwerpen, tekeningen, schetsen e.d. blijven het intellectuele eigendom van STIRNA, tenzij STIRNA daar ten opzichte van de klant uitdrukkelijk en schriftelijk afstand van heeft gedaan.

7.2 STIRNA voert geen opdrachten uit indien hij weet of redelijkerwijs kan weten dat hij daarmee inbreuk maakt op de rechten van derden, bijvoorbeeld (intellectueel) eigendoms-, model-, octrooi- of auteursrechten.

7.3 Indien de klant STIRNA een opdracht laat uitvoeren terwijl die klant weet of redelijkerwijs kan weten dat daarmee inbreuk wordt gemaakt op de (intellectuele eigendoms)rechten van derden, dan is de klant verplicht om alle eventuele schade die STIRNA dientengevolge leidt te vergoeden. Daaronder vallen ook de door STIRNA gemaakte kosten van rechtsbijstand, buitengerechtelijke kosten en gerechtelijke

(proces)kosten.

7.4 Het staat STIRNA te allen tijde vrij om, bijvoorbeeld voor promotiedoeleinden, te verwijzen naar door hem vervaardigde goederen en/of uitgevoerde projecten. Met het oog op hetgeen in dit artikellid is bepaald, kan STIRNA beeldmateriaal van zijn werk vervaardigen, publiceren (o.a. online via https://www.instagram.com/stirna_interior/ ) en/of naar eigen inzicht met derden delen. Dit laatste geldt ook indien de goederen en/of projecten zich bevinden op (privé)terrein van de klant, zoals in een woning of kantoor. STIRNA zal nimmer de naam, adres- en contactgegevens van de klant bekendmaken zonder toestemming van de klant. Voor verwijzingen naar de locaties van goederen en/of projecten die zich op een voor het publiek toegankelijke plaats bevinden, is echter geen toestemming vereist.

7.5 Eventuele goederen die STIRNA voor de klant vervaardigt blijven zijn eigendom totdat de klant aan zijn/haar (financiële) verplichtingen jegens STIRNA heeft voldaan. Het staat STIRNA in dit verband vrij om goederen terug te vorderen ter zekerheid van betaling door de klant; de daaraan verbonden kosten worden doorberekend aan de klant.

 

9. Overmacht

9.1 STIRNA is niet gehouden tot nakoming van enige verplichting jegens de klant indien dat niet redelijkerwijs mogelijk is wegens overmacht (lees: een omstandigheid buiten de macht van STIRNA om, die niet krachtens de wet en/of de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt). Van het intreden van een overmachtssituatie stelt STIRNA de klant onverwijld op de hoogte.

9.2 Gedurende de overmachtssituatie kan STIRNA de uitvoering van de opdracht opschorten. Hiervan stelt STIRNA de klant schriftelijk op de hoogte.

9.4 Indien STIRNA wegens een overmachtssituatie genoodzaakt is de uitvoering van de opdracht op te schorten, is hij gerechtigd de klant een tussentijds factuur te sturen. Artikelen 5.5 en 5.6 zijn van toepassing.

9.3 Indien de overmachtssituatie langer dan 60 dagen voortduurt, kunnen partijen de overeenkomst tot opdracht schriftelijk ontbinden. Dat kan indien dan van één of beide partijen niet redelijkerwijs meer kan worden verwacht dat de overeenkomst nog langer in stand blijft (al dan niet in een op de overmachtssituatie toegespitste, alternatieve vorm). Artikel 10 is van toepassing.



10. Ontbinding

10.1 De klant kan de opdracht beëindigen door middel van een schriftelijke mededeling aan STIRNA waar dit uit blijkt.

10.2 Als de opdracht eindigt, is de klant het honorarium verschuldigd voor het werk dat STIRNA tot aan het beëindigen van de opdracht heeft verricht, alsook eventuele kosten zoals bedoeld in artikelen 4.2 en 4.3 en/of door STIRNA gemaakte kosten in verband met werkzaamheden zoals bedoeld in artikelen 10.4 en 10.5. De klant ontvangt hiervoor een eindafrekening van STIRNA.

10.3 STIRNA kan de opdracht beëindigen door middel van een schriftelijke mededeling aan de klant. Het recht op ontbinding bestaat in ieder geval als de klant:

  • in staat van faillissement is geraakt;

  • surseance van betaling of schuldsanering aanvraagt;

  • zijn/haar ondercuratelestelling wordt aangevraagd;

  • beslag wordt gelegd op zijn/haar zaken en/of vorderingen;

  • overlijdt of, ingeval de klant een rechtspersoon is, wordt geliquideerd of ontbonden.

10.4 Als de opdracht eindigt, is STIRNA verplicht eventuele werkzaamheden uit te voeren die redelijkerwijs geen uitstel dulden (bijvoorbeeld het heraansluiten van water, elektra en/of riolering, en het veilig afdichten van ramen en/of buitendeuren).

10.5 Indien de opdracht na beëindiging daarvan wordt overgedragen aan een opvolgende partij, draagt STIRNA zorg voor de zorgvuldige overdracht van de opdracht indien en voor zover de overdracht plaatsvindt binnen 30 dagen na beëindiging van de opdracht met STIRNA.



11. Aansprakelijkheid

De aansprakelijkheid van STIRNA is beperkt tot het bedrag dat door zijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor het geval in kwestie wordt uitgekeerd, inclusief eigen risico.



12. Forumkeuze

12.1 De overeenkomst van opdracht en elke niet-contractuele verplichting die voortvloeit uit of verband houdt met die overeenkomst, worden uitsluitend beheerst door Nederlands recht

12.2 Eventuele geschillen die uit de overeenkomst tussen STIRNA en de klant voortvloeien worden beslecht door de rechtbank Noord-Holland, locatie Haarlem (Jansstraat 81, 2011 RW Haarlem).



13. Persoonsgegevens

13.1 STIRNA is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in dit artikel.

13.2 STIRNA verwerkt de persoonsgegevens van de klant doordat de klant gebruik maakt van zijn diensten en/of omdat de klant deze zelf aan STIRNA verstrekt. Voorbeelden van persoonsgegevens die STIRNA verwerkt, zijn de persoonsgegevens die staan vermeld in de offerte, de overeenkomst tot opdracht respectievelijk factu(u)r(en) aan de klant.

13.3 STIRNA verwerkt de persoonsgegevens van de klant om zijn diensten te kunnen leveren, om een behoorlijke bedrijfsadministratie te kunnen voeren en voor zover hij daartoe wettelijk verplicht is, bijvoorbeeld jegens de Belastingdienst.

13.4 STIRNA bewaart de persoonsgegevens van de klant niet langer dan strikt noodzakelijk om de opdracht uit te voeren en om te voldoen aan eventuele bijkomende verplichtingen jegens de klant, alsook in overeenstemming met zijn wettelijke verplichtingen.

13.5 Persoonsgegevens zullen niet aan derden worden verstrekt of voor andere doeleinden worden gebruikt dan hetgeen in artikel 13.3 en 13.4 staat vermeld.

13.6 De klant heeft het recht de persoonsgegevens die van hem/haar bij STIRNA bekend zijn, in te zien, te corrigeren of verwijderen, de toestemming aan STIRNA om deze te verwerken in te trekken, of bezwaar te maken tegen de verwerking van deze persoonsgegevens door STIRNA. De klant kan ook aan STIRNA verzoeken om zijn/haar bij STIRNA bekende persoonsgegevens over te dragen aan een door de klant aangewezen derde. Indien de klant gebruik wil maken van een van deze opties, kan hij/zij een schriftelijk verzoek daartoe sturen naar info@stirna.nl Om er zeker van te zijn dat voornoemd verzoek door de klant zélf is gestuurd, verzoekt STIRNA dat er een kopie van de Machine Readable Zone (MRZ) van het paspoort van de klant wordt meegezonden. STIRNA reageert binnen vier weken op de in dit artikellid bedoelde verzoeken van de klant.

13.7 STIRNA neemt passende maatregelen ter bescherming van de persoonsgegevens van zijn klanten. Indien de klant de indruk heeft dat zijn/haar persoonsgegevens niet afdoende zijn beveiligd of als er aanwijzingen zijn van misbruik daarvan, wordt de klant verzocht hierover melding te doen aan STIRNA d.m.v. een e-mail aan info@stirna.nl



(versie januari 2024 )